اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۳:۳۵
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۵۵
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۰۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۶:۳۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۵۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۶/۲۳ - ۱۷:۳۷
نشستی با حضور اکران‌کننده‌های مردمی جشنواره عمار

حربه غیرهنری روشنفکران علیه هنر حزب‌اللهی‌ها / «پرواز تا بی‌نهایت» به بچه‌ها امید می‌داد

سیزدهمین نشست نقد فیلمسازان جوان سینمای انقلاب با حضور کارگردانان سه فیلم پرمخاطب جشنواره عمار و نمایندگان اکران‌های مردمی تعدادی از استان‌ها و شهرستان‌های کشور برگزار شد.

حربه غیرهنری روشنفکران علیه هنر حزب‌اللهی‌ها / «پرواز تا بی‌نهایت» به بچه‌ها امید می‌داد

به گزارش سراج24،سیزدهمین نشست هفتگی نقد فیلمسازان سینمای انقلاب اسلامی همزمان با نشست اکران کنندگان مردمی تعدادی از استانها و شهرستان‌های کشور در حسینیه هنر برگزار شد.

ضلع دیگر مهمانان ویژه این نشست را کارگردانان چند فیلم پرمخاطب جشنواره عمار تشکیل می‌داد. محمدباقر مفیدی کیا کارگردان فیلم «لکه» و هادی محمدیان کارگردان انیمیشن «پرواز تا بینهایت» در جمع اکران کنندگان حضور داشتند و میلاد مهدوی، کارگردان مستند «به رنگ زندگی» نیز به صورت تلفنی با حاضران گفت‌وگو کرد.

این جلسه به خاطر حضور اکران‌کنندگان بیشتر به روایت اکران مردمی سه فیلم پرمخاطب جشنواره عمار گذشت، ضمن اینکه در ابتدای جلسه فیلم «عمار مسجد ما»، از آثار بخش «فیلم ما» در جشنواره چهارم اکران شد، این فیلم، اکران مردمی جشنواره عمار در یکی از مساجد تبریز را به تصویر می کشد.

«فیلم ما» به ما اعتماد به نفس داد

پس از اکران فیلم «عمار مسجد ما»، علی سلطانی سازنده این اثر گفت: من از دوره دوم با جشنواره عمار آشنا شدم و تصمیم به اکران فیلم‌ها گرفتم، اما اضافه شدن وقتی بخش «فیلم ما» در دوره چهارم جشنواره باعث شد که احساس کنیم ما هم می‌توانیم به عرصه فیلمسازی ورود کنیم و مجموعه فرهنگی کانون باقر العلوم (ع) با همین فیلم کارش را شروع کرد.

علی سطانی افزود: ما در این فیلم با کنار هم گذاشتن جنگ سخت و جنگ نرم دنبال این بودیم که بگوییم اگر ما در جنگ فرهنگی نمی توانیم تولید کننده مهمات باشیم لااقل می توانیم در توزیع آن مشارکت کنیم.

علی سلطانی در پایان از حضور خود در پنجمین دوره جشنواره عمار با چند نماهنگ خبر داد.

در ادامه این نشست اکران کنندگان خاطرات خود را از اکران فیلمهای «لکه»، «پرواز تا بینهایت» و «به رنگ زندگی» بیان کردند:

ممانعت؛ برخورد مشترک مسئولان با اکران لکه / استقبال چند هزار نفری در شهر قدس

سید محمد حسینی اکران کننده مردمی جشنواره عمار در فریدونکنار گفت: ما پرواز تا بینهایت را برای مخاطب کودک و نوجوان اکران کردیم، برای اکران لکه هم اقدام کردیم و تا مرز اکران جلو رفتیم، اما در آخر یکی از مسئولان که در مسجد نفوذ زیادی داشت وقتی متوجه برنامه اکران این فیلم شد مانع‌تراشی کرد و ما هم وقتی دیدیم هر چه تلاش می‌کنیم اجازه اکران نمی‌دهند آن را به صورت خانگی اکران کردیم.

اکران‌کننده شهرستان نیشابور نیز گفت: ما از 9 تا 22 بهمن فیلم های جشنواره عمار را در مسجد شهرک قدس اکران کردیم، روز  اکران فیلم «لکه» از همه شلوغ تر شده بود و حدود دو تا سه هزار نفر در اکران حضور داشتند. بعد از این مراسم، از یکی از دانشگاه ها آمدند و فیلم را از ما گرفتند و اکران کردند، ولی به دانشجویان دانشگاه دومی که قصد اکران فیلم داشتند مجوز نمایش ندادند.

اکران کننده بجنورد هم گفت: من برای لکه مراسم اکران برگزار نکردم، اما یک جلسه نقد و بررسی برای این فیلم در حوزه هنری بجنورد داشتیم.

پرواز تا بی‌نهایت به بچه ها امید می‌داد

در ادامه نشست آقای طاهری، اکران کننده بندرعباسی گفت: ما انیمیشن پرواز تا بینهایت را در مدارس 21 بهمن، علامه طباطبایی و کهریزی این شهر اکران کردیم، این انیمیشن برعکس بسیاری از فیلم های داخلی به بچه ها امید می داد و علت انتخاب این اثر برای اکران نیز همین ویژگی بود.

اکران کننده فیلم‌های جشنواره عمار در زاهدان نیز گفت: ما انیمیشن پرواز تا بینهایت را  برای دانش آموزان دبیرستانی و راهنمایی اکران کردیم، این انیمیشن برعکس انیمیشن «نبرد خلیج فارس» که خیلی اکشن است قدری آرام تر بود و بچه‌ها را وادار می‌کرد درباره مفاهیمی مثل ایثار و شهادت تأمل کنند. فیلم لکه را هم می‌خواستیم در دانشگاه سیستان اکران کنیم اما به ما اجازه چنین کاری را ندادند.

اکران کننده یکی از شهرستان‌های مازندران نیز با اشاره به اکران بدون مسئله لکه در یکی از دانشگاه‌ها گفت: ما یک مجموعه هیئتی در شهرمان داریم که روی مخاطب کودک و نوجوان کار می‌کند و علاوه بر برگزاری مراسمات جشن و عزا، برای بچه‌ها فیلم‌های انیمیشن هم پخش می‌کند. وقتی پرواز تا بینهایت برای بچه ها اکران شد آنها با فیلم درگیر شده بودند و در قسمت های اکشن عکس العمل نشان می دادند، بعداً از معلمان پرورشی که فیلم ها را اکران کرده بودند خواستیم بازخوردهای دقیق تری بگیرند. نتیجه بازخوردها نشان می داد که این انیمیشن برای مخاطب ابتدایی قدری سنگین بود، دانش آموزان راهنمایی هم می گفتند که چرا برای ما کارتن پخش می کنید، یعنی احساس می کردند انیمیشن برای دانش آموزان راهنمایی کم است.

حربه غیرهنری روشنفکران علیه هنر حزب‌اللهی‌ها

در ادامه این نشست کارگردان فیلم لکه دقایقی درباره اکران های مردمی جشنواره و خاطرات اکران کنندگان از اکران لکه صحبت کرد. محمد باقر مفیدی کیا با مخاطب قرار دادن اکران کنندگان جشنواره عمار گفت: شما کار بسیار بزرگی می کنید که شاید خودتان هم متوجه نباشید. اکران های مردمی جشنواره عمار و پخش فیلم در مساجد نه تنها به سینمای انقلاب اسلامی، بلکه حتی به بخش هایی از سینمای ایران هم که ما قبولش نداریم کمک می کند، چون الان تجربه تماشای دسته جمعی فیلم در یک سالن تاریک از بین رفته و فراموش شده است، خدمت اکران کننده جشنواره عمار به بدنه سینما این است که با نمایش فیلم در محیط های جمعی این تجربه را زنده می کند و لطف بزرگی به سینماگران است.

کارگردان فیلم لکه درباره سخنان اکران کنندگان درباره ممانعت از اکران لکه نیز گفت: این ممانعت ها به این معنی است که فیلم توانسته مأموریتش را محقق کند، فراموش نکنیم زمانی بود که می گفتند بقیه فیلم می سازند و حزب اللهی ها آن را از پرده پایین می کشند در حالی که الان انقلابی ها فیلم می سازند و بقیه مانع اکران می شوند، ما با هنر جلو می آییم و آن ها با روش غیر هنری.

مفیدی کیا گفت: یک نکته جالب توجه درباره ممانعت از اکران لکه در دانشگاه ها اینجاست که این ممانعت آب زیرکاهی بود، یعنی نه نامه می زدند، نه بخشنامه می کردند، فقط شب به منزل فلان رییس دانشگاه زنگ می زدند و می گفتند اگر این فیلم در دانشگاهت اکران شود برکنار می شوی.

شروعی برای ساخت فیلم های سیاسی

عمار فیلم در گزارش خود آورده است: محمد باقر مفیدی کیا درباره سوال اکران کنندگان از او پیرامون مقایسه لکه با قلاده های طلا نیز گفت: من نگفته ام که لکه چون سیاسی است بهتر است یا قلاده های طلا چون سیاسی نیست بهتر نیست، بحث من این است که در قلاده های طلا، ماجرای اصلی درباره جاسوسی است که به یک مجموعه وارد می شود و فیلم دنبال پیدا کردن این جاسوس است و جنبه سیاسی فیلم در حاشیه قرار می گیرد، اما در لکه اصل موضوع و قصه فیلم یک دعوای سیاسی است. از این جهت قلاده های طلا سینمایی تر از لکه هست، اما باید در نظر داشته باشیم که برای فیلم سیاسی نمونه های چندان زیادی وجود ندارد و «لکه» قدم اولی بود که برداشته شد، برای دیدن فیلم سیاسی باید فیلم های دهه 1920 روسیه را ببینیم که فیلمسازان آن زمان این کشور چطور کمونیسم را به سینما آوردند و فیلم هایی ساختند که حتی در تدوینش هم نشانه های کمونیستی وجود داشت، لکه آغاز راه تولید فیلم های سیاسی در کشور است و ساخت این فیلم ها تدریجاً راه خودش را پیدا خواهد کرد.

مفیدی کیا درباره کارهای در دست آماده سازی خود نیز گفت: من این روزها درگیر تولید «ایستاده ایم 2» هستم که نسبت به نسخه اول آن بزرگتر، تخیلی تر و اکشن تر است و جلوه های ویژه متفاوتی هم دارد و در خلیج همیشه فارس ساخته می شود. الان موسیقی این کار آماده شده ولی تدوین و جلوه های ویژه اش مانده است و فکر می کنم اواخر پاییز به نتیجه برسد.

اکران های مردمی و نجات سینما از انحصار

پس از سخنان محمد باقر مفیدی کیا، نوبت به کارگردان انیمیشن پرواز تا بینهایت رسید. هادی محمدیان درباره اکران های مردمی فیلم های جشنواره عمار در کشور گفت: الان نسبت تعداد فیلمسازان به جمعیت کشور، نسبت خیلی پایینی است و به نوعی فیلمسازی در اقشار خاصی خلاصه شده است، اکران های مردمی فیلمهای جشنواره عمار علاوه بر اینکه قشر عظیمی را به مخاطبان سینما اضافه می کند به گسترش تعداد فیلم سازان هم کمک می کند و فیلمسازی را از انحصار خارج می کند.

محمدیان همچنین با بیان اینکه اکران های مردمی فیلم ها در مساجد می تواند زمینه ساز تولید فیلمهایی ویژه اکران در مساجد شود گفت: ثمرات اکران های مردمی در ده بیست سال آینده با پرورش فیلمسازان جدید خودش را نشان خواهد داد.

خیلی آدم خوشبختی هستم

هادی محمدیان درباره اکران انیمیشن خود در شهرستان ها نیز گفت: من هیچ وقت فکر نمی کردم یک پسربچه یا دختربچه در فلان شهرستان یا شهر کوچک بتواند کارهایم را ببیند، از این جهت احساس می کنم خیلی آدم خوشبختی هستم. وقتی اولین بار حدود 70، 80 تا از پیامک های مخاطبان درباره پرواز تا بینهایت برای من ارسال شد به قدری خوشحال شدم که در چهار پنج دقیقه همه را خواندم، جدا از اینکه نظرها درباره فیلم مثبت یا منفی بود اصل اینکه آنها فیلم را دیده اند برایم خوشحال کننده بود.

هادی محمدیان در پاسخ به اکران کننده ای که انیمیشن را برای مخاطبان ابتدایی سنگین توصیف کرده بود گفت: من این نکته ای که گفتید را قبول دارم، اتفاقاً ما هم بعداً به همین نتیجه رسیدیم و سعی کردیم در کارهای بعدی این نکته را مد نظر داشته باشیم تا کارهایی که برای مخاطب کوچکتر می سازیم قابل فهم تر باشند و انیمیشن های ویژه مخاطب راهنمایی و دبیرستان مناسب این گروه باشند.

«شاهزاده روم» به جشنواره فجر می رسد

هادی محمدیان نیز فیلم سینمایی «شاهزاده روم» را جدیدترین پروژه در دست کار خود عنوان کرد و گفت: این اثر سینمایی یک کار 75 دقیقه ای درباره مادر حضرت مهدی (عج) است و سعی می کنم آن را به جشنواره فجر برسانم.

کارگردان انیمیشن پرواز تا بینهایت در انتها گفت: آرزو می کنم اولاً روزی برسد که فیلم های جشنواره در همه مدارس و شهرستان ها دیده شود و ثانیاً جشنواره عمار نه تنها قطب سینمایی خاورمیانه، بلکه بالاتر از آن در سطح جهان قطب شود.

یک نمونه موفق در درگیرسازی مخاطب / حواشی شنیدنی اکران به رنگ زندگی در شهرستان ها

پس از سخنان هادی محمدیان، تعدادی از اکران کنندگان حاضر در نشست به بیان خاطرات جذاب خود از نمایش مستند «به رنگ زندگی» پرداختند. میلاد مهدوی کارگردان این مستند، از طریق ارتباط تلفنی، با اکران کنندگان به گفت و گو پرداخت.

اکران کننده ای از شهر رشت گفت: ما مستند به رنگ زندگی را در مراسم اعتکاف مسجد پخش کردیم و برایمان جالب بود که بعد از اتمام فیلم همه یک دفعه تصمیم گرفته بودند بروند ازدواج کنند. اکران کننده شهر قروه سنندج نیز گفت: ما فیلم به رنگ زندگی را به صورت خانگی برای تعدادی از زوج های جوان اکران کردیم، ولی بعد از تمام شدن فیلم بیشتر زوج ها می گفتند داشتن هشت فرزند در شرایط کنونی شدنی نیست!

اکران کننده «به رنگ زندگی» در دانشگاه مازندران نیز با بیان اینکه فیلم را در ایام اعتکاف در دانشگاه اکران کرده است گفت: این فیلم خیلی توانست معتکفان را درگیر خود کند طوری که در همه سه روز اعتکاف، معتکفان درباره ازدواج و خانواده بحث کردند.

نماینده اکران کنندگان شهرستان دورود لرستان نیز گفت: ما فیلم به رنگ زندگی را به صورت خانگی اکران کردیم، دقیقاً همین پخش فیلم باعث شد چند زوج تصمیم به بچه دار شدن بگیرند و این اتفاق هم افتاد.

اکران کننده شهر قدس به ذکر یک حاشیه جالب از اکران به رنگ زندگی پرداخت و گفت: ما وقتی که مستند به رنگ زندگی را اکران کردیم یک نفر در بین جمعیت خیلی اعتراض می کرد و می گفت که در شرایط اقتصادی فعلی امکان تکثر فرزندان نیست و طلبه ای که در این مستند هشت فرزند دارد حتماً یک منبع اقتصادی خوب برای خودش دارد اتفاقاً همین فردی که اعتراض می کرد بعد از مدتی خودش صاحب سه قلو شد!

با قسمت های دیگری از مجموعه «خانومی که شما باشید» به جشنواره پنجم می آیم

در انتهای این نشست و پس از بیان خاطرات اکران کنندگان از نمایش مستند به رنگ زندگی، کارگردان این اثر که به صورت تلفنی در جریان مباحث جلسه و خاطرات قرار داشت گفت: من با شنیدن این صحبت ها خیلی خوشحال شدم و در جریان تأثیرات کارم قرار گرفتم و امیدوارم بتوانم کارهای دیگری نیز در حوزه سبک زندگی تولید کنم.

میلاد مهدوی خاطرنشان کرد: مستند «به رنگ زندگی» یک قسمت از مجموعه «خانومی که شما باشید» است و من در جشنواره پنجم عمار هم با قسمت های دیگری از این مجموعه شرکت می کنم. اکنون نیز در حال تولید چهارقسمت دیگر این مجموعه با موضوع شهدای نیروی انتظامی هستم.
 

منبع:فارس

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••